tirsdag, november 07, 2006

STREIK!!

Hadde egentlig planlagt at denne posten skulle handle om helgå som va, for dår skjedde en del då: va hos Sam å lagte pizza og god norsk risgrøt, ”Staff overnight” og ”Handover” på MUK (Makerere University Kampala). Men hvis du har lyst å lese mer om dette så tror eg både Aina, Kay og Per har skreve mer om d…

Dagen i dag blei litt mer spennande en d eg hadde trodd.. he he:) så eg tror heller at eg vil skrive litt mer om den…

Dagen starta med en iiiiiskald dusj.. Når eg våkna bestemte eg meg for å ver gla hvis dår i d heile tatt va vann (vannet komme og går for tiden...), men når eg kom inn på badet greide eg ikkje heilt å holde på den tanken- for eg love deg- d va kaldt!!!

Men nå tror eg kanskje eg må komme t d som har me streik å gjør.. Først av alt, d e ikkje meg som streike... Eg e egentlig ganske gira på å jobbe! Så eg hadde sett litt frem t dagen i dag. Barbara, ei dame som jobbe for Focus på MUK, og meg sga jobbe på to internat som e på Makerere området, BOX og Lumomba Hall. Så i kveld sgo me egentlig ha vert der å møtt studenter. MEN dår e ein streik som foregår. Og d e ikkje någen fredelig streik for å sei d sånn.. he he:) Så eg fekk ikkje lov å gå på universitetet. Fekk hørre ittepå at dår i 1999 hadde vert en streik der og dår va ein student som va blitt uskyldig drept av politiet. Itte d har dår vert ein slags ”isfront” mellom studentene på MUK og politiet- så itte å ha hørt det e eg gla for at eg ikkje fekk lov t å gå.. Så eg får heller håpe at streiken går fort over og at eg får møtt studenter på fredag…

På grunn av streiken e veier her i Kampala stengt. Så taxiene må ta andre små-veier, og når dår e så mange biler som dår e, føre dette t laaaaaange køer. Den første taxien me tok va i utgangspunktet heilt full. Men når me hadde stått i ein kø i et kvarter begynte folk å gå av. Eg satt heilt fremderst i bilen, så eg merkte ikkje at så mange gjekk av før eg snudde meg og såg at Aina nesten va den einaste personen som satt der bak. He he:) Å ikkje lenge ittepå satt hu der heilt aleina. I køene her står bilene TETT, så folk såg ganske raskt at det i tillegg t han som kjøre å han som tar inn penger i taxien, satt to muzunguer... någe som igjen første t en del oppmerksomhet… Aina satt å leste i ei pensum bok, men eg hadde lest ut min på kontoret, så eg satt å leste i Bibelen.. De begynte å spør, og eg såg min gylne annledning t å ”misjonere” litt, he he he:) Men Bibelen va kje så interessant så lenge..De ville heller vite kor eg bor, ka kjerka eg går i, om eg e gift, telefon nummeret mitt osv. Eg ville ikkje gi en fremmed mann informasjon om meg, någe som førte t någen rare svar, men, men eg e jo muzungo! ;) De va så opptatt av dette at når eg gjekk av fant eg ut at me hadde snakt oss vekk fra heile betalingen og, he he:)(Vett kje heilt kor bra misjonering d va!?)
Denne taxi turen tar vanligvis 10 minutter, i dag brukte med 1 TIME og 15 MIN!!!!

Den andre taxien me må ta tok og MYE lenger tid enn vanlig! Men når den va fremme i Bweyogerere, va d tid for hjemturens høydepunkt: Bodaboda! MEN problemet i dag va at himmelens sluser åpna seg… Og då va d kje så kjekt å ha på seg kvite buksa…..He he he:)
Heile turen fra Focus t huset me bor bruke vanligvis litt over 1 time, i dag brukte me nesten 3.....

Dår e ei som hette Katherine fra England som e her nere nå, hu sga ver her i 2 måneder å trene oss i ”counselling.” Me hadde time med hu i dag, veldig lærerikt og kjekt! Så glede meg t de andre timene!

Eg skreiv i forrige post at me e invitert i bryllupER. Fekk akkurat vite at me sga i bryllup den 25. november og ALLE lørdagene i desember! ”So..., I think I need a dress!!”:)

God bless!

Klemmer fra Ingrid

Ingen kommentarer: