søndag, mai 18, 2008

På jakt etter nordmenn 17mai

17 mai stod eg opp tidlig, sykla gjennom byen og ned t togstatsjonen. Der satte eg meg på et tog i rettning Rotterdam. Etter tre timer kom eg frem t byen som ser ut som en hel gjeng med forskjellige arkitekter har fått helt frie tøyler!

Eg gikk t nærmeste trikk stasjon og spurte en tilfeldig om noe eg lurte på, denne tilfeldige personen viste seg og være norsk med samme destinasjon som meg nemelig sjømannskirken! Fint å treffe noen som visste veien!

På sjømannskirken va dår fult av bunads- og festkledde nordmenn. Det fikk liksom hodet t å forstå en smule bedre at d faktisk va 17 mai!:)

Været viste seg ikkje fra sin beste side, dår regna, masse!!Men me blei oppdatert på koss været va i Norge! Me nordmenn vett jammen meg koss me sga snakke om været!He he:)

Dår va gudstjeneste, me gikk i tog, spiste vaffler og pølse!

17 Mai
Noorse Kerk










Skikkelig norsk gudstjeneste!:)







Korps va dår og!









Ambasadøsens 17 mai tale...









Etter en stund fant eg ut at eg ville se litt av Rotterdam før eg måtte ta toget tilbake t Groningen. Så eg satte meg på en trikk inn t sentrum og gikk å kikte litt i regnværet!

Dagen ble rar, og ikkje heilt som eg hadde sett for meg egentlig. D ble en dag med mange ”refleksjoner” :

- Eg stod å snakte med en dame, sønnen hennes kom bort å begynte å dra i armen hennes. Hu sa til an: ” ikkje mas når mor står å snakke med en voksen dame(?)” Ei aen spurte om eg va gift med en nederlender siden eg bor i Nederland...
-->NÅR BLE EG EN VOKSEN DAME?? Og koss kan d være noen sin første tanke på koffår eg bor i Nederland e fordi eg e gift? Næææ, eg tror ikkje eg e en ”voksen dame”, har i hvertfall ikkje lyst å ver d ennå..

-ANSA va dår og hadde en liten tale. Eg kan nesten ikkje tro at eg e ”utenlands student”. Har snart vert d i ett år, men alikevel syns eg at d e litt rart å tenke på. Føle meg egentlig ganske hjemme i Groningen nå, så tenke liksom sjeldent at d e utlandet, he he!

- Helt siden eg begynte har eg tenkt tanken ”tenk om eg ikkje klare d”, oftere enn ”tenk om eg klare d”, så har kje tenkt så mye over at eg faktisk sga bo her flere år t!? ( i hvertfall 1 ½)

- Hvis noen hadde fortalt meg for noen år siden at eg først sgo bo i Uganda, og så flytte t Nederland og ta utdannelsen min der. Så hadde eg ikkje trodd de! Ser liksom så tydelig koss valgene eg tar påvirke heile livet mitt. Og så e d rart å vite at for noen år siden så hadde eg ikkje peiling om dette, så eg lure på om 3 år for eksempel- kor e eg då??
D e jo i grunnen skikkelig spennade at livet e sånn som d e!:)

- Vett kje kor mange ganger eg hørte i løpet av gårdsdagen ”så tøff du e som kom ned her t sjømannskirken aleina!”....
-->Eg tenkte: ”d burde ikkje ver noe en trengte å være ”tøff” for å gjør. "
Eg tenkte ikkje eingang før eg reiste at eg måtte ha noe "mot" for å gjør d. Sgo jo bare ned der og møte en gjeng med nordmenn. Kanskje eg ikkje tenkt så mye over d fordi eg allerede har gjort så mye aleina d siste året; flytta t Nederland, begynt i en ny kirke, fått meg nye venner, begynt med spinning, nytt studie og nye skole..... Alle disse plassene kom eg uten å kjenne noen den første gangen.

Eg syns i grunnen ofte at d kan ver fint å komme aleina t ting, gir meg liksom en mulighet til å bli kjent med flere nye og i tillegg så lære eg masse om meg sjøl! Men i går syns eg ikkje at d va noe kjekt å ver aleina! Klare liksom kje heilt å sette fingen på ka d va...kanskje d e Janteloven som merkes litt for godt, kanskje d va noe annerledes med min innstilling, eller kanskje d va noe aent...

- Mens eg har vert her nere har eg tenkt at d ikkje e så ”spesielt” å være norsk student i Nederland. Dår e jo mange andre og som e d! Men i går hørte eg at eg bor i den student-byen i Nederland med færrest nordmenn/skandinavere! At d går dager/uker uten å ver med nordmenn e visst ikkje så vanlig...
Men tror d kan ver en Gudfeldighet at eg valgte Groningen eg.. :)
Og så vett eg jo at eg har familie og mange gode norske venner som eg kan ringe/skype/facebooke på norsk med når som helst:)

Takk for at du leste bloggen min!
Ønske deg en fin, fin uke!:)

Klemmer fra Ingrid

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Ingrid!
Kjekt å følge med på bloggen din!
Eg syns nå du ei tøffe modige jenta! Lykke te i innspurten av det fysta studieåret ditt i NL.
Tenke på deg:)
Hilsen Helene

Anonym sa...

Heia Ingrid, du skjønne voksne dame !!! :)
Kjekt å lese om din opplevelse av 17.mai !! Og jeg vet at det er litt spesielt å være i utlandet på en slik dag. Men du var jo unektelig litt mer "alene" enn oss... Vi hadde en fin dag her hjemme på Tasta, og det ver godt å være tilbake igjen ! (Men litt kaldere enn vi var vant med de siste årene.) Det er bra at du støtter opp om sjømannskirken !!
Snakkes, lykke til fortsatt !!

slettet sa...

Kjekt å lese om din 17.mai opplevelse Ingrid! Sjøl om du kanskje ikkje føle deg som en voksen dame ennå, (d gjør ikkje eg heller..hehe..) så har du nok vokst betraktelig på dine år i utlandet. sannsynligivs mer enn de fleste andre som har våre i Norge. D gjør någe m deg når du må utforske ting på egenhånd. Syns du e tøff eg!:D
Masse lykke t m innspurten!

Aina Marie sa...

Du er tøff og god Ingrid. Om jeg hadde møtt på deg alene hadde jg blitt varm i hjerte av å møte en så god solstråle.

hipp hipp hurra for 17.mai på etterskudd.

Lykke til med pensum og utlandet. Håper jeg får sett deg en eller annen gang om ikke så lenge:-)

Varm klem fra Aina Marie

Kay Amund sa...

Tøffere enn toget e du;)
Du reflektere no ialle fall veldig voksent,men en voksen dame, hørest no veldig voksent ut:P hehe

Håpe du fær ei bra avslutning der nede før sommeren:)

Stor klem fra Kay Amund:)

Torill sa...

Hei Ingrid! Tenkte eg svare på din kommentar her ;)
Joda, det e veldig digg med ferie, men eg glede meg sykt te å jobba og. Kati vende du nasen mot Norge?
(Va det ikkje du som syns at "nasen" va et stygt ord, forresten? Og insisterte på å sei "nesen"? :P Hihi!)

Det ser nå ut på bloggen din som om du har det bra i Groningen då, men eg og glede meg masse te å se deg i sommar! Og joda, hvis du e i Stavanger, så e det nok fare for at du får hilsa på Eivind og :) Hadde vært kjekt.

Lykke til med den siste måneden med skole!
Goe klem fra Torill

Anonym sa...

Ingrid- du din afrikanske danseløve:-)

gjett hvem som var på watoto-konsert i Filadelfia i går. Oioioi! Guri malla - kunne reist ned på flekken. Det var - ja, det var spesielt. Plutselig kom så mange minner til liv!

varm og god klem fra Aina Marie
-som gleder seg til den gangen vi reiser ned igjen

Stine sa...

Hei Ingrid!

Ville bare si at jeg syns du er supertøff som gjør alle de tingene du har gjort helt alene!:) D er ikke lett å komme til et helt ukjent sted helt alene, men d ser ut som du klarer deg superbra!!

Og d er nok fordi du klarer å være den gode og blide personen du er, og møter folk med ditt åpne sinn:) Da kan ikke folk annet enn å like deg;) Keep up the good work!

Lykke til med eksamener og pensumlesing!:)

Stor klem fra Stine

Anonym sa...

Likte og refleksjonane dine, og tenke som de andre at du nok e mer voksen dama enn du føle deg. :)

Du e tøff så klare deg på egen hånd. Ikkje alle så e så flinke te det, men du gjør det visst heilt naturlig. Stolt av å kjenne en solstråle som deg.
CN