lørdag, januar 06, 2007

Kenyansk nyttår, busstur og Ezra konferanse..

Ja, då va med komt t 2007! Overgangen t et nytt år blei for min del svært annerledes enn ka eg e vant med!

Sammen med mitt team reiste me t Nairobi, Kenya. Det e en 14 timers busstur fra Kampala. Onsdag 28.12.06 satte me oss på bussen. Det blei en minnerik tur! Me hadde fått plasser helt bak i bussen- de plassene der humpene i veien kjennes best. Så t tider letta me bokstavelig talt fra setene! D va heilt sykt, he he:)
Når me hadde komt et stykke inn i Kenya blei naturen kjempe vakker! Satt nesten bare å venta på at Simba og Nala sgo komme springande! Mens Lion King musikken flomma ut av i-poden, blei de humpete veiene nesten glemt når me kjørte forbi mange zebraer, villsvin (eller kanskje vortesvin, ka e forskjellen?), gazeller og litt andre dyr! D e litt kult å se sånne dyr fra et vanlig bussvindu, eller ka…? He he;)

Itte å nesten ha sittesår itte alle timene i buss kom me endelig frem t Nairobi!
Me reiste t Kenya for å delta på en konferanse som Focus Kenya arrangere. Og som me trodde begynte på torsdagen, men som viste seg å ikkje starta før på fredagen. Så me fekk dermed en ekstra dag t rådighet.
Ungdommene i Vardeneset kjerkå (kjerkå ”mi” i Stavanger) støtte et barneprosjekt som hette Maisha mema (better life) som en nordmann drive. Så me benytta anledningen t å besøke. Kjekt!!

På fredag reiste me ut t skolen der konferansen ble holdt.Konferansen hette Ezra itte Esra i Bibelen (Esra 7:10) Dår va ca. 300 deltakere. Frem t onsdag (030107) sgo dagene fylles med seminarer, bibelgrupper, møter og sosialt. Det vil sei at d va her me feirte nyttår! En opplevelse!
På dagen va programmet d samme som de andre dagene. Men itte d vanlige kveldsmøte (med en svært lang tale..), va d tid for litt nyttårs underholdning. Me norske bidrog og med en medley av barnesanger. ”Hakuna matata” fra Lion King slo mest an, he he:) Når klokken slo 12 va me fremdeles innendørs, folk jubla, løfta på stoler og sang, he he:) Eg for min del har fonne ut at fyrverkeri e en veldig viktig del av nyttårsaften.. He he:) For første gang i mitt liv har eg ikkje sett et eneste fyrverkeri på nyttårsaften! Itte dansing, synging og jubling blei d delt ut brus og kjeks t alle sammen. Og klokken 1 hadde de fleste lagt seg.. Men sammen med et par kenyanere venta me norske på at d sgo bli 2007 i Norge og. Så når klokken slo 2 feirte me ennå et nyttår!:)

Onsdag slutta programmet ganske tidlig. Så me reiste inn t Nairobi sentrum og fekk sett litt av byen. Den va overraskende lik en vestlig by, med skyskrapere, renere gater, flere mzunguer, færre tiggere og mange flere vestlige varer i butikkhyllene i forhold t Kampala. Så me konkluderte med at Nairobi ikkje e skikkelig Afrika! He he:)

Ca. klokken hal 8 begynte hjemturen, men itte å ha kjørt i 10 min. skjedde dår någe gale med bussen. Någe som førte med seg mye venting og bytting t en verre buss.. Eg kjenne eg e ganske gla i norske busser! Men d e overraksende kor mye som går, he he:) T slutt kom me oss tbake på veien. Og før dår blei heilt mørkt rakk me å se någen apekatter langs veien! :) I 10-11 tiden va me hjemme i Bweyogerere igjen! Med andre ord va d en laaang natt!


Hb du hadde en fin nyttårsfeiring!!

Klemmer fra Ingrid

Ingen kommentarer: