torsdag, oktober 19, 2006

Studie dag:)

18.10.06…

I dag har me vår første studie dag. Hadde palnlagt å sove litt lenge, men me legge oss i 10 tiden og dår blir fort lyst om morgenen. Så den planen blei dår kje så mye av… He he:) men, men dess mer tid blir dår t å gjør andre ting. Som f. eks. å skrive blogg…..
Denne gangen va eg og litt smartere å skreiv blogen på min pc og tok an me på ein minnepinne t internett cafen. Litt lettere å skrive på et tastatur me Æ, Ø og Å! 


Lite utdrag fra dagboken min (13 oktober 2006)
Sga snart legge meg t å sove, men dår e varmt, klamt, høytaleren t moskeen e vendt mot huset der eg e og bønnen e i full gang, dyrene lage mange lyder, myggnettet henge skjeivt og e i stor fare for å snart detta ner, kakerlakker krype på gulvet , strømmen e av i dag så eg skrive i lyset av en lommelykt ( som e blitt ein av de mest brukte tingene mine her nere… ) – eg e i Uganda…

Der eg bor nå e dår heldigvis ikkje en moske rett utenfor, og myggnettet henge så fint at det nesten e litt koselig å gå å legge seg under det om kvelden.. hehe:)

Dagene har vert fulle med ganske mange ting, så d har kje blitt tid t å vaske klær. Men d va dår derimot i dag. Me har ikkje vaskemaskin så me måtte vaske for hånd. Me har en hushjelp her me bor nå, hu va så snille å hjelpe oss! Heldigvis! For en kan trygt sei at eg ikkje hadde heilt teken på det… he he he:) Men nå henge klærne ferdig vaska på snorå! :)

Trafikken her i heilt ville!! Eg har aldri opplevd maken!! He he:) D kan virke som om dår ikkje e någen regler i det heile tatt. Me har blitt fortalt at dår egentlig sga ver ganske de samme reglene som i Norge, bortsett fra at de kjøre på ”feil side” av veien, men…
Det virke egentlig som om det bare gjelde å ta vare på seg sjøl. Så komme en forhåpentligvis frem sikkert t slutt.. he he:) Dår e ein hau av boda boda`er, (mopeder som kan kjøre deg der du måtte ønske) og taxier, Toyota Hiace`er. (e d sånn d skrives?) I taxiene presse de inn så mange som mulig, så du kan trygt sei at dår kan bli litt trangt og varmt….Og eg må sei at eg ikkje heilt forstår systemet for de taxiene heller. Men teamet greide for første gang å ta en taxi aleina på mandag! :) Og me kom frem der me skulle, men me fekk gode instrukser på forhånd, heldigvis!! Håpe at eg snart greie å forstå d litt bedre, for meg å Aina bor litt i utkanten av Kampala, (plassen me bor hette Bweyogerere,) så me komme t å måtte ta boda boda`er og taxier ofte. Kan bli spennande. Og eg komme sikkert t å få ein del rare historier å fortelle ut fra de turene.. he he:) Og toppen på kransekaken (eller någe sånt….) e veienes tilstand. De heilt sinnsykt humpete! Dår e ein konkuranse på ein av radio kanalene som går ut på den som finne en vei uten hull får 1 000 000 shilling. Det vil sei 3610.1083 kroner. Og d e ganske, ganske masse penger her!! Eg syns det beskrive veldig godt koss veiene faktisk e.

Ellers har eg aldri følt meg så kvite i heile mitt liv. Uansett kor me går (untatt på den norske ambassaden) kan me ikkje ver anonyme i det heile tatt. Folk vinke, rope muzongo (hviting), How are you? Og vil ha oss t å ta DIS taxi, Heile tiden!! Fole oss nesten som kjendiser (eller kanskje eg mer sga sei kongelige;))! Hehe:)


Vett kje heilt koss en vanlig uke komme t å se ut for meg ennå, men så langt vett eg:

-Kver lørdag sga eg jobbe på barne prosjektet. Focus Uganda har et opplegg for någen av de fattigste barna. Så de har en slags skole der de lære de ”lifeskills”. Som for eksempel hygiene, sying, Bibel, engelsk o.s.v. itte kvert sga me ver med å undervise. Dår e 4 klasser. Barna e delt inn etter alder. Klasse 1 e de minste. De e herlige! Eg tippe at dår e ca. 22 barn i kver klasse. Opplegget vare fra klokken 0800- 1500.

- Aina og meg sga jobbe sammen på et universitet som hette Makarere. Dår e ca. 30 000 studenter. Me sga ver med å ha og starte opp bibel grupper. Focus har et mål om å trene opp ungdomsledere, så d sga me og ver med på. I tillegg sga me og ver på universitetet og ver sosiale. Snakke med folk. Dette blir for det meste på kveldstid.
- Teamet har fått vårt eget kontor på Focus kontoret. Så der sga me ver litt. Skrive et par oppgaver, lese en del bøker og skrive någen raporter. Me sga og bare ver der og hjelpe t med d som trengs hjelp t på kontoret. Og hvis me sga på universitetet på kvelden må me bruke den tiden t å planlegge det opplegget me sga ha der.
- Kver uke får me ein studie dag. (d e egentlig d eg har i dag) Gjett ka den egentlig sga brukes t?? he he eg tror du har rett… studier!! ;)
- Focus har kontorer en del andre plasser i Uganda og. Så eg tror me sga få muligheten t å besøke disse kontoren.
- 17. – 20. november sga me på ein Leadership Summit som Focus arrangere.


Eg håpe alle har d veldig bra!!:)

Klemmer fra Ingrid


www.focusuganda.org

1 kommentar:

Anonym sa...

Gratulerer med oppdatering!
Nå skal vi ha ledertrening med konfirmant-lederne her i kirka, og kommer til å vise DVD fra Global Leadership Summit og spise god mat:-)

Klem fra Paul:-)