onsdag, september 05, 2007

En ordentlig oppdatering fra Groningen...

Ok, en oppdatering på koss ting e her nere i Groningen nå...
Mor og far va snille å kjørte med ned t Nederland! Og så hadde me ei kjekke uke sammen her før de kjørte hjem t Norge igjen.
Me ankom Hampshire Hotel (bilde) seint en kveld....



Dagen itte kjørte me t et kontor der eg hadde lovt å komme for å signere kontrakten t rommet eg sga leie. Me fekk nøkkelen med ein gang (noe som va uventa..). Så me satte oss i bilen og med hjelp av GPS så...


fant me en koselig park i nabolaget mitt...




fant me gadå mi...




fant me huset "mitt".. (eg bor heilt,heilt øverst..)





og så gikk me opp noen trapper og fant frem t rommet mitt!



ikkje så stort,men aligavel plass t en stor dominerande dusj ved siden av den lille kjøkkenbenken...

utsikten fra rommet... grei den, MEN sga eg BO her??

Men med gode råd og hjelp fra mor og far, og med noen turer på:




så e rommet nå ferdig innreda (sett vekk fra noen bilder og sånn som sga opp på veggen..), og eg syns i grunnen at eg har fått d riktig så koselig!:)


Dusjen som va riktig så dominerande i rommet før eg innreda e nå skjult bak en hylle. Men fordi eg tror at eg kanskje har den kuleste, og mest avanserte dusjen eg har prøvd så må eg bare nevne an spesilet aligavel, he he:)
Før eg tok min første dusj i min nye dusj, va eg faktisk litt spent på om eg i det heile tatt sgo få an t! For, eg kan få vann gjennom et vanlig dusjhode,fra taket av dusjen og fra sidene. Og eg har både vifte, to speil og lys INNE i dusjen, så eg kan i hvertfall passe på at eg blir skikkelig ren!:)




....

Dår e en del nytt å venne seg t. Og d e ikkje få ganger eg har tenkt "koffår i all verden kunne eg ikkje bare valgt å studere i Norge heller??"
F eks. Papir, på pair, på papir må fylles ut,og kontorer må besøkes- i dag for eksempel har eg endelig klart å registere meg som en beboer i Groningen- noe som e nødvenig for å ha en adresse og som eg må ha for å få meg en Nederlands bank konto- noe eg trenge på for skoleting og sånn, men som eg og trenge for å kunne få meg et nederlandsk telefon nummer...

Va og i butikken for å handle mat- kan trygt sei at eg ikkje e någen kløpper på Nederlandsk, men då e d heldigvis godt med mennesker rundt meg som kan hjelpe og forlare ka ting e!
Og itte kvert så falle nok mer og mer på plass og tror eg!

Groningen e blitt kåra t verdens beste sykkelby! Noe eg allerde i grunnen kan forstå.. Sykler e dår vannvittig mange av!!!!! Systemet de har funke og kanon bra! Og nå itte et par dager på sykkel begynne "sykkeltrafikk- reglene" å sette seg! (selv om eg og har greid å få advarsel på sykkelen for feil parkering allerede!)
På bilde nedenfor kan du se et bilde fra et sykkel felt. Sykelistene må velge felt og vente på grønt lys. Eg føle nesten at sykkelen min plutselig e blitt en motorsykkel egentlig (hvis eg ser vekk fra farten...)!:)

En av mange sykkelparkeringsplasser....

Eg har kje skreve så mye om studiene mine nå.. Men så har eg bare gått to dager og!
De gir masse info og sånn, så d føles egentlig som om hode spinne litt..
Men, men.. d e vel kanksje litt sånn d sga ver på begynnelsen?
Får vite forventa og ikkje så forventa ting.... E spent på ka fortsettelsen vil gi!
Og eg prøve så godt eg kan å ver positiv, og så hb eg at d blir bra!:)

Hb du får en fin kveld/dag videre!:)
Klemmer fra Ingrid

5 kommentarer:

Torill sa...

Wow, det ser ut som om du har fått det sinnsykt fint! Du er kanontøff som reiser til O Store Utland gang på gan (først Uganda, nå Nederland.. Neste år blir det en ny verdensdel eller? Asia? Sør-Amerika?)

Fortsett med syklingen, det så ut som en skikkelig fin by å sykle i. Fikk egentlig litt lyst til å sykle der selv :D Har syklet litt i Bergen, men denne byen er jo laget for fotgjengere. HELE byen er jo bare oppoverbakker! (og litt nedoverbakker)

Det ser ut som om Nederland er et sted med sol. Kan du ikke bare sende litt solskinn nordover til Bergen? ;p Hehe! Neida, det er ikke så ille.

Jeg har en nabo som spiller mye jazz, så nå når jeg sitter på rommet hører jeg (ufrivillig) på jazz ettersom vinduet mitt er åpent...

Nå har jeg kanskje skrevet mye tull her, men jeg ønsker deg uansett masse lykke til i Nederland og håper du vil trives. Så sees vi vel kanskje til jul eller noe?

Klem klem fra Torill

Marianne sa...

Hei Ingrid!!
Stiligt � se kossen du har f�tt d i Nederland! Eg �nske deg masse lykke t med � bu der og med studiene dine og alt samen! Du e kanont�ffe:)
Og bare s�nn i tilfelle du sko lura: Stavanger e kjekt for tid� men det regne alltid...
Klem

Aina Marie sa...

Gode positive Ingrid.

Din nye by så jo riktig så delikat ut. Tøffa! wow. Ufattlig kjekt å se bilder og følge med på bloggen. Du rykker liksom litt nærmere geografisk da synes jeg. Nesten så man har vært på rommet ditt (som forøvrig så lekkert ut)!

dusj delux. Den kommer jeg ned for å prøve i løpet av året. Og ta det ligg hakuna matata og bibawo så går det seg nok til. Og når Gud styrer båten og i det hele tatt...

Jeg er så glad i deg må vite. Og si i fra når den nederlandska adressen er på plass :-)

SVÆRE klemmer fra Aina Marie

Per Oddvin Stornes sa...

Hei Ingrid! Kjekt å lese om korleis du har det og korleis det var å flytte ned! (men litt vanskli å forstå språget av og til, og de bløde konsonantane). Svart på spm du stilte på bloggen min kjøme kanskje litt seint? Kjøme ikkje på å sjekke bloggen so ofte. Skulle møte en kamerat som ej ikkje hadde sett på 4 år, før han reiste til Mexico, derfor va ej i Oslo 24 tima. (He billig flyreise, derfor kan ej jer slike sprell) Håbe alt e bra me dej! Drømte forrestn her ei natt at oss sat å såg på bilde og mirma om Uganda, en rikti rørende mimring, gledestårene over ka bra oppholdet hadde vør trilla:)

Aina Marie sa...

Hei igjen du Ingrid!

Håper dagene dine er gode og ikke altfor utfordrende. I alle fall ville bare si at je fikk brev fra Julius i dag og vet du hva: CommonWealth møtet har ført til at mamman ikke får lov til å lage mat ute (og hun kan jo ikke akkurat gjøre det inne!) fordi det ikke tar seg ut i bybildet! HÆ! blir så provosert! Æsj og fy filleren!

Måtte bare si det til en som forstod!

Håper uka di blir god videre. Her begynner det å bli litt kaldt etter min mening. Tok faktisk på meg strømpebukse i dag for jeg orket ikke fryse!

massevis av klemmer fra Aina Marie