onsdag, desember 13, 2006

Bryllup og fridag

Då sitte eg her i huset ”mitt” i Bweyogerere. Etter mange dager med fult program va det endelig tid t ”a day off”. De siste dagene har dår vert masse, masse, masse sol så eg hadde håpt på en fridag med soling. Men den gang ei, eg våkna opp t masse, masse, masse regn, så fant ut at d beste va å holde seg innendørs…

Det gode e at då fekk eg tid t en liten blog oppdatering:)

Forrige helg va eg i tre bryllup! To på lørdagen og et på søndagen. D e kje mange som kan slå den velge eg å tro.. he he:)
Det første bryllupet på lørdagen va t en nordmann som gifta seg med ei ugandisk dame, som e venninne med vår vertsfamilie. Litt av slektå t han norske hadde funne veien t Kampala, så plutselig befant me oss i et rom med mange norske- rart! He he:) Aina og meg fekk i oppgave å synge versene på ”O, store Gud”, refrengene blei sunge av en gjeng fra Uganda som så godt de kunne prøvde å uttale de norske ordene, ( eg kan kje forstå koffår norsk e så vanskelig?!) he he:)

Etterpå bar d av sted t neste bryllup. Då va d ”sjefen” som blei gift.
På festen ittepå så sang me der og. He he:) Bryllupene her e for alle som vil. Så me stod foran flere hundre ugandere og sang ”O, store Gud” he he:) Men høydepunktene på bryllupet tror eg e når de eldre damene reise seg opp med sine store tradisjonelle kjoler og danse- de e rett og slett stilige! :) He he!

På søndag va me i et tradisjonelt bryllup. Alle som sga gifte seg må igjennom dette. Et tradisjonelt bryllup e et bryllup som bygge på de tradisjonene og de normene som kulturen t brudeparet har.
Me va med på brudgommens side. Når me kom begynte et slags ”skuespill”. Brudens familie lata som om de ikkje kjente oss. Og me stod lenge å vente. T slutt kom to ”talsmenn” som sa at de nå hadde kjøpt bruden for to kyr og me va nå blitt invitert inn.. he he:) resten av dagen besto av afrikansk sang og musikk, taler og afrikansk mat.

I dag har eg fått bakt første sorten av julekaker (hvis någen har någen tips om koss en best mulig kan steike ting i gassovn uten å brenne d, så mottas d med takk! :)), d va egentlig ganske koselig, selv om de blei litt brent. Aina satt inne i stuen og spelte ”Jeg er en marsipangris” og andre julesanger, så d blei rektig så god stemning:)
T lunsj lagte eg litt tomatsuppe t Aina og meg. Eg e rett og slett kjempe,kjempe lei av den afrikanske maten! Så d e godt med någen pauser av og t… forresten en ting eg ikkje klare å bli lei av e annanas, selv om eg spise d to ganger t dagen! Den smake bare sååå godt her nere, så me har funne ut at me sga prøve å søke på internett og finne ut ka d e godt for. For eg tror nemelig at d e heilt sinnsykt sunt!! He he:)

Håpe alle har en fin Lucia dag!:)


Klemmer fra meg her nere i Afrika:)

Ingen kommentarer: