lørdag, desember 09, 2006

Rwanda og desember...

Onsdag, 29.11.06 satte meg og mitt team oss inn i en bil t en pastor fra Mbarara. Han va så snille å lot oss sitte på i sin store Land cruiser, me sgo nemelig i samme retning.. me sgo t Bushenyi, som ligge i sør-vest Uganda. Det e kje ofte eg sitte på med ein som fortelle om at NÅR han kjøre forbi elefanter så kan han ikkje tute for då blir de aggressive, og når dår va en løve i veien, så… (han må kjøre igjennom nasjonalparker når han sga t forskjellige plasser med jobben sin).. he he:) Eg vett og nå at hvis eg får valget om å møte på en sjimpanse eller gorilla, så bør eg gå får gorillaen for den har roligest temerament..godt å vite!! he he:)
På veien måtte me kjøre over eqvator. Så nå har eg stått midt på eqvator!


I Bushenyi besøkte me to jenter som og e elver på Hald, Anne Margrethe og Kathrine. D va veldig koselig! Naturen i Uganda e heilt nydelig. Det fekk me virkelig sett nå.


På fredag reiste me t Rwanda og hovedstaden Kigali. Kigali overraskte meg. Dår va mye finere enn d eg hadde trodd. Byen va mye reinere, stillere og mer ”organisert” enn Kampala. De kjørte til og med på "rett" side av veien! Me kom frem på ettermiddagen. Då fant me oss en plass å spise. Eg blei litt dårlige så eg gjekk rett t hotellet å la meg etterpå. Men d blei ikkje en så veldig behagelig natt- d føltes i grunnen som om eg ble forsinka bilsyk.. rart, men, men… På lørdagen va eg ennå litt kvalm. Men fekk gjort en del fordi om!:) Rwanda e jo et land me en forferdelig historie. I -94 va dår et forferdelig folkemord som drepte ca. 800.000 mennesker! D va litt rart å tenke på koss d kunne ha sett ut i de gatene me gjekk i de månedene i -94. Lørdagen gjekk me først t turist kontoret. Fra der fant me ut at me ville kjøre et lite stykke ut på landsbygden og se en kirke som skulle ver et slags minnemerke etter d som skjedde. Me møtte og en mann fra Australia som hang seg på. Det va tøft å se kirken. I den kirken va dår 10 000 menneker som ble drept og i området rundt kirken va d til sammen ca. 38. 000 mennesker som døde!! Mennesker søkte tilflugt til kirken for de trodde at de ville ver trygge der- men d va de altså ikkje. I kirken va dår ennå blod på alterduken, klenå t mange av menneskene av inne i et rom, og nede i kjelleren va dår mange hodeskaller og kroppsdeler- va FÆLT! Ittepå kjørte me t et memorial center. Der fekk me lest heile historien og sett bilder. Utenfor senteret va dår massegraver, off…
Når me kom tilbake t Kigali fant me hotellet som filmen ”Hotell Rwanda” e lagt om. Så me gjekk en tur inn der og så litt.


På kvelden gjekk me heilt gjengen ut å spiste en god middag..


Søndag morgen kom me ned t plassen der bussene sgo kjøre fra. Men dår va kje plass i någen av bussene. Så me måtte t en Matutu (Toyoya Hiace, taxi) opp t grensen. Og så blei me stua 8(!) mennesker, 4 foran og fire bak, inn i en liten personbil- taxi opp t Kabale. Der fant me en buss som gjekk t Kampala. Men når me kom frem fant me ut at me hadde valgt feil buss. For me kom frem et par timer seinere enn de andre bussene. Til sammen brukte me 12 timer på turen ”hjem”!!
I bussen fant eg ut at eg sgo sette på litt julemusikk. For d va jo tross alt desember! Og så hadde eg lyst på litt julestemning. Men verken ”Hark! The Herold angels sing” med Forplay, ”Himlen i min famn” eller ”Nå tennes tusen julelys” med Carola greide å få frem julestemningen når eg satt i sommerklær, kjørte forbi bananplantasjer, palmer, svære ”Afrikanske” sletter der me blei fortalt at dår både ”bodde” Zebraer og antiloper osv.. Men itte å ha kjørt i 8 timer blei d ittekvert mørkt og fullmånen blei synlig. Då va d godt når Aina sa ”Det er den samme månen som skinner hjemme”:)


Hb alle har og får en flott adventstid! :)

Klemmer fra Ingrid




(ps. eg sga prøve å få lagt ut bilder fra turen, så snart som mulig. Men eg tror kje internett e heilt i form i dag..)

1 kommentar:

Anonym sa...

Glede oss til internett finner formen, og vi får se flere bilder fra turen. Den historien det landet har må ha gjordt mye inntrykk